تاثير اسب درماني براي بيماري‌هاي رواني

۲۱ بازديد
اسب درماني ,تاثير اسب درماني براي بيماري‌هاي رواني ,اسب سواري

اسب درماني

 

درمان به كمك اسب يا اسب درماني، يكي از روش هاي جديد در درمان اختلال هاي رواني است. اسب ها به علت ويژگي اجتماعي و درك احساسات و هيجانات انسانها ، مورد مناسبي براي درمان به شمار ميروند . 

هر چند وقت يك بار عده اي يك روش درماني را بر سر زبان ها مي اندازند و ادعا ميكنند كه ميتواند مؤثر باشد. اسب درماني مثل موسيقي درماني يكي از شيوه هاي بسيار متعددي است كه براي بيماران رواني مورد استفاده قرار مي گيرد. يك دوره اي موسيقي درماني مد شده بودو از اين روش بعنوان يك شيوه مؤثر درماني ياد ميشد . بطور كلي موسيقي درماني، اسب درماني و... ارامش بخش و تسكين دهنده هستند.

 

كارشناسان، اعتياد به اينترنت را يك بيماري ميدانند و تلاش هاي زيادي را براي درمان اين بيماري به عمل آورده اند. اخيرا در كره جنوبي، كشوري كه يكي از بيش ترين كاربران اينترنت و بالطبع معتادان به آن را دارد، اقدام جالبي براي برخورد با اين پديده انجام گرديده است و آن اسب درماني معتادان به اينترنت است.» 

 

اسب درماني ,تاثير اسب درماني براي بيماري‌هاي رواني ,اسب سواري

درمان به كمك اسب

 

سواركاري اعتماد به نفس  بچه ها را بالا مي برد زيرا بچه ها متوجه اين امر ميشوند كه ميتوانند تنها افسار حيوان را در اختيار بگيرند و وي را كنترل ميكنند .

 

پژوهش هاي نشان داده اند با كمك اسب ميتوان توجه و تمركز را بالا برد. اسب حيوان با هوشي است براي پيدا كردن جهت و به عشق دنبال سواركارش ميرود .

 

آن ها با كوچكترين حركت سوارشان با حس وي هماهنگ ميشوند سواركار نمي تواند هيچ چيز را از اسبش دور كند. اسب ها ميتوانند بگويند آيا شما هيجان زده ، عصبي يا شادمان هستيد. كودكي كه عدم تمركز دارد هنگامي كه سوار اسب ميشود براي كنترل اسب بالاجبار مجبور به جمع كردن حواس ميشود .

 

اسب ها ميتوانند بعنوان آيينه اي از حس انسان عمل كنند، آنها همان هيجانات و عواطفي را از خود بروز مي‌دهند كه از ما دريافت نموده اند . آنها حيواناتي اجتماعي هستند كه متعلق به گله و شكارند. به همين علت، احساسات و عواطفي قوي دارند كه از آن بعنوان ابزاري براي ماندن در ميان گله استفاده ميكنند .

 

اسب درماني ,تاثير اسب درماني براي بيماري‌هاي رواني ,اسب سواري

اسب درماني براي بيماران رواني

 

با اين كه سواركاري مي تواند چالش هاي خود را داشته باشد، ولي بسياري از اشخاص وقت سپري شده در موقع سواركاري را ارامش بخش مي يابند. موقع سواركاري شما بايد بر روي تمامي مرحله هاي تمرين توجه كنيد و در اين حين بطور ناخواسته نگراني ها و مشكلات روزانه خود را فراموش مي كنيد.

 

جدا از اين، تنها همان حس خوشحالي و ازادي اي كه در موقع سواركاري حس مي كنيد و لذتي كه از آن به دست مي آوريد، چه از يادگيري يورتمه رفتن و چه از مقام آوردن در مسابقه ها كشوري، بسيار متمايز از هر احساسي است كه تابحال حس كرده ايد و به نحوه فوق العاده اي سبب كاهش استرس و اضطراب ميشود .

 

اين كه قابليت اين را داشته باشيد كه از حيواني بسيار بزرگتر و تنومند تر از خودتان نگهداري كنيد و وي را كنترل كنيد، تأثير باور نكردني اي بر روي اعتماد به نفس شما ميگذارد و خود به تنهايي هم حس فوق العاده اي به شما ميدهد . همچنين اگر شما با حيواني با اين عظمت و قدرت كار مي كنيد در حالي كه هر كار كوچك شما مي تواند بر روي حيوان تأثير بگذارد، بطور ناخواسته در قبال امنيت اسب و اطرافيانتان حس مسووليت مي كنيد.

 

اسب سواري نيازمند كسب دانش و مهارت زيادي است كه لازمه ي اين يادگيري و شناخت با اسب ها و رفتار و فيزيولوژي آن ها، وقت و صبر است. به همين علت اسب سواري مثل بسياري از ورزش هاي ديگر سبب افزايش صبر و بردباري مي شود.

 

 

اسب درماني ,تاثير اسب درماني براي بيماري‌هاي رواني ,اسب سواري

اسب درماني براي بالا بردن اعتماد به نفس

 

اسب ها، عواطف ديگر اسبهاي گله را مي فهمند و به آنها جواب مي‌دهند . چنانچه يكي از اسبهاي گله حس ترس كند ساير آن ها هم خواهند ترسيد. به همين ترتيب، اين موجودات به عواطف انسانها هم به روشي مشابه جواب مي‌دهند ، چنانچه شخصي با عصبانيت به يك اسب نزديك شود، اسب يا با حس خجالت از وي دور ميشود يا متقابلا به وي پرخاشگري خواهد كرد. اسب ابداً احساسات خود را مخفي نمي كند. به دليل همين خصوصيت، ميتواند به انسانها براي بهبود مشكلات رواني شان كمك كند.

 

اسب سواري سبب افزايش تمركز مي شود. مغز شما هم شبيه بدن شما براي تقويت قابليت هاي خود احتياج به تمرين دارد. اگر براي سواركاري مي رويد از همان لحظه اي كه آغاز به آماده كردن اسب خود براي سواري مي شويد تا لحظه اي كه در حال پايين آوردن زين از روي اسب خود هستيد به تمام جزييات توجه مي كنيد كه اين تمرين فوق العاده اي براي مغز به حساب مي آيد ، ولي چيزي كه بيش از همه سبب افزايش تمركز مي شود تمركز شما در موقع سواركاري براي هماهنگ بودن با حركات اسب است.

 

علاوه بر اين تحقيقات نشان داده كه يادگيري مداوم در طول زندگي مي تواند مانع از دست دادن حافظه شود، و حتي حرفه اي ترين سواركاران هم ميپذيرند كه در سواركاري پيوسته چيزهاي جديدي براي يادگيري وجود دارد .

منبع:

https://www.beytoote.com/psychology/zendegi-behtar/horse8-therapy-mental.html

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.