آرشیو دی ماه 1399

معرفي لوازم آرايشي

راهنماي خريد ميكروفون يقه اي و استوديويي

۱۹ بازديد

انتخاب و خريد ميكروفون يقه اي كه براي شما راحت باشد كار دشواري است و انتخاب ميكروفن يقه اي از مهمترين وظايفي است كه براي توليد سمينار يا وبينار و ضبط صدا جهت توليد به آن نياز داريم. صداي با كيفيت و بدون سر و صدا. از امروز با نكاتي كه قبل از خريد ميكروفون يقه اي بايد بدانيد روبرو مي شويم و 25 مدل از پرفروش ترين ميكروفون هاي يقه موجود در بازار را ارائه خواهيم داد.
ميكروفون يقه چيست؟در گذشته رهبران سمينارها و كنفرانس ها از ميكروفون هاي بزرگ و ناشيانه استفاده مي كردند. آنها هميشه ولتاژ مشخصي روي سيم و آشفتگي در محل كار داشتند. اما امروزه با استفاده از بسياري از فناوري هاي مدرن و توليد ميكروفون هاي حرفه اي يقه دار ، چنين كارهايي به راحتي انجام مي شود و جاي نگراني در مورد وقفه ها يا صحنه هاي شلوغ وجود ندارد.
ميكروفون يقه همان ميكروفون مينياتوري است كه در گذشته به عنوان لووالير شناخته مي شد. اتصال اين نوع ميكروفون با يقه با لباس و مخفيانه ، همه از آزادي حركت و عملكرد بالايي برخوردار هستند. همچنين هيچ نشانه اي از دستهاي خسته كه ميكروفن را در دست دارند وجود ندارد. امروزه ميكروفون يقه جديدي در بازارهاي جهاني امروز معرفي شده است كه داراي دو آنتن است ، يكي روي گيرنده و ديگري روي فرستنده ، و كيفيت صداي ارسال شده به گيرنده را بهبود مي بخشد.
انواع ميكروفون هاي يقه ايميكروفون هاي يقه موجود در بازار از نظر اتصال به دو دسته بي سيم و سيمي تقسيم مي شوند كه در ادامه به آنها خواهيم پرداخت.
ميكروفون كابل يقه دارميكروفون هاي موبايل كابلي با يقه از كيفيت بهتري نسبت به مدل هاي بي سيم با همان قيمت برخوردار هستند. براي خريد ميكروفون بي سيم يقه اي ، بايد معادل چندين برابر قيمت ميكروفون كابلي با همان كيفيت را پرداخت كنيد.
توجه داشته باشيد كه اگر به ميكروفون يقه بي سيم نياز داريد ، مي توانيد از ميكروفون يقه بي سيم به عنوان قابل حمل استفاده كنيد. سيم ميكروفن يقه را به سادگي به تلفن همراه (يا ضبط كننده) متصل كنيد و تلفن همراه خود را در جيب خود قرار دهيد ، از دوربين فيلمبرداري يا تلفن همراهي كه فيلم را با آن ضبط مي كنيد فاصله داشته باشد و سپس صدا را با استفاده از يك تصوير از ضبط دستگاه ديگر ضبط كنيد ب .

منبع:

https://saripan.ir/%d8%ae%d8%b1%db%8c%d8%af-%d9%85%db%8c%da%a9%d8%b1%d9%88%d9%81%d9%88%d9%86-%db%8c%d9%82%d9%87-%d8%a7%db%8c/

8 نكته هنگام خريد لباس

۱۹ بازديد

 

منبع:

https://www.beytoote.com/housekeeping/skill/tips8-buying2-clothes.html

آيا شما از جمله كساني هستيد كه لباس را فقط براي آويزان كردن در كمد لباس هايتان مي خريد و از بيشتر آنها استفاده نمي كنيد؟

 

ممكن است به هنگام خريد لباس از اينكه لباسي را خريده ايد، كاملا راضي باشيد اما هنگامي كه به خانه برمي گرديد و آن را پرو مي كنيد، كاملا از خريدتان پشيمان شويد.

 

كالين مگارو ( Colin Megaro ) فردي مشهور و معروف در سبك و مد در لس آنجلس است. او مي گويد: «نگران نباشيد. شما مي‌توانيد باز هم از لباس هايي كه فقط در كمد لباس هايتان قرار داده ايد، استفاده كنيد و دوباره آنها را بپوشيد.»

 

در اينجا هشت نكته به هنگام خريد لباس برايتان بيان شده است كه توجه به اين نكات در نهايت باعث مي شود كه شما از ديدن كمد لباس هايتان لذت ببريد و تمامي لباس هاي خود را دوست داشته باشيد.

 

1. به مواد استفاده شده در الياف پارچه دقت كنيد

كارول ديويدسون، بنيانگذار مد و مشاور در نيويورك مي گويد: «از خود بپرسيد كه آيا اين لباس نياز به مراقبت هاي ويژه هنگام استفاده و شست و شو دارد و مثلا اگر قرار است من ٣٠ دلار براي خريد اين لباس هزينه كنم، آنگاه شست و شوي اين لباس راحت است يا اينكه رنگ مي دهد و شستن آن بسيار سخت است و اين يك نشانه بر مطمئن‌بودن الياف استفاده‌شده در آن است.

 

2. چروك شدن پارچه را امتحان كنيد

براي اينكه مطمئن باشيد كه لباسي را كه قرار است در طول روز به تن داشته باشيد، به زودي چروك نمي شود بايد براي چند ثانيه پارچه آن را در دست مچاله كنيد و ببينيد كه به راحتي چروك مي شود يا نه. به اين ترتيب اگر به راحتي چروك نشد، از جنس پارچه استفاده شده در آن كاملا مطمئن مي شويد و از اين لحاظ مشكلي برايتان پيش نخواهد آمد.

 

راهنماي خريد لباس, نكته هايي براي خريد لباس

چند ثانيه پارچه را در دست مچاله كنيد و ببينيد كه به راحتي چروك مي شود يا نه

 

3. سعي كنيد لباس را قبل از خريد پرو كنيد

دل روسو (Del Russo) فعال در مد و سبك و شيوه زندگي در شهر نيويورك مي گويد: «برخي از خانم‌ها فقط به هنگام خريد به مدل و اندازه لباس نگاه مي كنند و بدون آنكه بخواهند آن را پرو كنند، آن را مي خرند؛ اما اين اشتباه است و بايد سعي كنيد لباس هايي را انتخاب كنيد كه قابل پروكردن باشند و فروشنده اجازه پوشيدن آن را قبل از خريد به شما داده باشد تا هنگامي كه به خانه برمي گرديد و آن را مي پوشيد، از فرم لباس در بدنتان پشيمان نشويد.»

 

4. به رنگ ها و مدل لباس هايتان تنوع دهيد

بسياري از ما سبك و سليقه و رنگ هاي مورد علاقه خود را به هنگام خريد اصلا تغيير نمي دهيم و وقتي به كمد لباس هايمان نگاه مي كنيم، همه مدل ها و رنگ ها تكراري هستند و اين باعث مي شود كه از لباس هاي خود زده شويم و بسياري از آنها را نپوشيم. ملارگو مي‌گويد: «قبل از اينكه به خريد برويد، به كمد لباس هاي خود نيم نگاهي بيندازيد و آنها را در ذهن خود بسپاريد تا در هنگام خريد لباس هاي تكراري تهيه نكنيد.»

 

نكاتي براي خريد لباس,خريد لباس

قبل از خريد، به كمد لباس هاي خود نگاه كنيد تا هنگام خريد لباس تكراري نباشد

 

5. به مدل لباس هم در تنتان دقت كنيد

مهم نيست كه به هنگام پوشيدن لباس جلوي آينه چه ژستي مي گيريد بلكه بايد عادي بايستيد و آن را پرو كنيد. استفاني پولي (Stephanie Poli) وبلاگ‌نويس مد و سردبير تلويزيوني مي گويد: «به هنگام پرو لباس بايد يك نگاه اجمالي و در عين حال دقيق در آينه به لباس بيندازيد و به كمك يك آينه كوچك پشت لباس را هم در تن خود ببينيد و اگر وقت داريد، بهتر است دو سايز از آن را در بدن خود پرو كنيد تا مطمئن باشيد كدام يك بهتر است و از ديدن پشت لباس در بدنتان غافل نشويد.»

 

 

نكته هايي زمان خريد لباس, اصولي براي پرو كردن لباس

در پرو لباس تان را از همه طرف بررسي كنيد

 

6. دقت در نور اتاق پرو و آينه اي كه در آن پرو مي كنيد

به هنگام پرو لباس دقت كنيد كه نور اتاق پرو چگونه است و بايد نور كافي وجود داشته باشد و تاريك بودن باعث مي شود كه به خوبي نتوانيد زيبابودن لباس را در تنتان تشخيص دهيد و ممكن است بعد از آنكه به خانه برگشتيد و زير نور زياد خانه آن را پرو كرديد، با چيزي كه در فروشگاه پرو كرده بوديد كاملا متفاوت باشد. آينه كج نيز مي‌تواند گمراه كننده باشد، مثلا يك سري آينه ها ممكن است شما را لاغرتر و كشيده‌تر نشان دهند و باعث گمراهي شما شوند.

 

آينه‌اي كه صاف به ديوار چسبيده است، بهتر است. در صورتي كه در بسياري ازفروشگاه‌ها آينه را در يك قاب زيباي ضخيم به صورت كج قرار داده‌اند و اين مدل آينه فرم اصلي لباس را در بدن به گونه‌اي ديگر نشان مي‌دهد.

 

7. به هنگام پرو لباس تحرك داشته باشيد

تنها ايستادن در جلوي آينه و به لباس در بدن خود نگاه كردن براي انتخاب لباس و اينكه به شما مي آيد و اندازه‌تان است، كافي نيست؛ بلكه بايد كمي به اين طرف و آن طرف برويد و مثلا روي نوك پاهاي خود بايستيد و مخصوصا اگر در حال خريد دامن يا شلوار هستيد، بايد در آن بنشينيد و بلند شويد تا مطمئن شويد كه آن برايتان تنگ نيست و در آن احساس راحتي مي‌كنيد. حتي اگر مي‌خواهيد لباسي را براي شركت در يك جشن تهيه كنيد، بهتر است مطمئن باشيد كه به راحتي مي‌توانيد در اين لباس دست‌هاي خود را تكان دهيد و برقصيد.

 

راههاي تشخيص ماهي تازه

۱۹ بازديد
خريد ماهي تازه,راهنماي خريد ماهي تازه

در ماهي كهنه و فاسد، فلس ها، كدر بوده و اتصال آنها به بدن حيوان سست است

 

سبزي پلو با ماهي را نمي توان غذاي ملي ايراني دانست اما سال هاست اين غذا همراه مخلفات لذيذ و رنگارنگش زينت‌بخش سفره شب عيد ايراني هايي است كه اكثريت قريب به اتفاق آنها ميانه چندان خوبي با غذاهاي دريايي ندارند.

 

وضع ظاهري ماهي

الف: سطح بدن ماهي كه تازه صيد شده باشد را قشر لزجي فراگرفته و داراي براقي و جلاي فلزي و درخشنده است. قشر لزج سطح بدن تا اندازه‌اي در اثر شست‌وشوي بعد از صيد از بين مي رود. همچنين سطح خارجي پوست ماهي مرطوب بوده و هيچ گونه ترشح مخصوصي ندارد و به طور كامل به بافت زيرجلدي چسبيده است. هيچ گونه آثار پارگي و چين و چروك (خشكي) مشاهده نمي شود.

 

ب:‌ پوست در ماهي كهنه و فاسد، كمرنگ و بدون جلاي فلزي (كدر) است. در ضمن تغيير رنگ‌هاي تيره، زرد يا قهوه‌اي ديده مي‌شود، سطح بدن خشك است و بر روي پوست مواد لزج نيز وجود دارد. البته يك تغيير رنگ قهوه‌اي متمايل به قرمز به سمت دم گسترش مي يابد كه دليل آن اكسيدشدن هموگلوبين است.

 

فلس ها

الف:‌ در ماهي تازه، فلس ها براق بوده و اتصال آنها به بدن محكم است و به هيچ وجه به دست نمي چسبد.

 

تذكر: فلس ها خود يك مانع طبيعي در مقابل ورود ميكروارگانيسم ها به داخل سطح خارجي ماهي و عضلات داخلي است.

 

ب:‌ در ماهي كهنه و فاسد، فلس ها، كدر بوده و اتصال آنها به بدن حيوان سست است. همچنين در اثر دست زدن، به آساني كنده مي شوند.

 

باله ها

الف:‌ در ماهي تازه و سالم، باله‌ها حالت طبيعي دارند و شعاع‌هاي آن از هم باز است.

 

ب:‌ در ماهي كهنه و فاسد باله‌ها خشك، شل و افتاده است و يا مقداري مواد لزج بر روي آن ديده مي شود. باله ها به رنگ تيره و سربي نيز ديده مي‌شوند.

 

چشم ها

الف:‌ در ماهي تازه و سالم، چشم ها درخشان، شفاف، روشن و برجسته است و تمام حدقه‌ي چشم را پر مي‌كند. مردمك چشم سياه و عريض بوده و عنبيه زرد طلائي و به ندرت در برخي ماهيان قرمز رنگ است.

 

 

ب: در ماهي كهنه و فاسد، چشم‌ها شفافيت خود را از دست داده و تيره و كدر مي‌شوند. در ابتداي گنديدگي، چشم‌ها كم‌كم فرو رفته و حدقه‌ي چشم را پر نمي‌كنند و يا چشم‌ها نرم شده و برآمدگي آن از بين رفته و كم‌كم در حدقه فرو مي‌روند و حدقه را پر نمي‌كنند. مردمك چشم، غيرمشخص و تمام قسمت كره‌ي چشم يك رنگ است. اغلب در شروع فساد، لكه‌هاي قرمزرنگي كه به صورت خون از سياهرگ خارج شده در روي عنبيه‌ي چشم ظاهر مي گردد (در اطراف چشم ظاهر مي‌‌گردد) كه به شكل عينك دور تا دور چشم را مي پوشاند. اين محوطه‌ي خوني كم‌كم كه فساد پيشروي مي كند رنگ پريده و سپس خاكي رنگ مي‌شود. همچنين ماهيان كهنه و فاسد، چشم هاي فرورفته و چروكيده دارند و مردمك چشم كدر و قرنيه، مات مي شود.

 

برانشي ها

الف: در ماهي هاي تازه و سالم، برانشي ها يا آبشش ها حساس ترين ناحيه در برابر فساد هستند و بروز بوهاي ناخوشايند در اين قسمت نخستين نشانه هاي ارگانولپتيكي فساد تلقي مي‌شوند. در ماهي هاي سالم و تازه، برانشي ها يا سرپوش گوش ها به طور كامل حفره برانشي را مسدود كرده و آن را مي پوشانند. رنگ پرده هاي برانشي در ماهي هاي سالم، صورتي تا قرمز پررنگ، بسته به نوع ماهيان متفاوت است. برانشي ماهي هاي تازه و سالم بوي مخصوص مرداب را دارد.

 

ب:‌ در ماهي هاي كهنه و فاسد، هر چه ماهي كهنه‌تر باشد، برانشي ها تيره و كدرتر شده و در ماهيان فاسد، قهوه‌اي رنگ مي‌گردد. رنگ برانشي‌ها كمرنگ تر و در نهايت به زرد متمايل به خاكستري تغيير رنگ مي‌دهند. هرگاه سرپوش برانشي را فشار دهند خون تيره‌رنگي از ناحيه‌ي برانشي خارج مي‌شود كه متعفن است، همچنين چنانچه برانشي‌ها را با دست بلند كرده و بو كنند بوي تعفن شديدي حس مي‌شود. در ماهي‌هاي كهنه و فاسد مقدار مواد لزج در برانشي‌ها بيش‌تر است.

 

 

بو

الف: در ماهي هاي تازه و سالم، بوي الگ (جلبك ها) و يا ساير گياهان آبي كه شبيه بوي مرداب هستند به مشام مي‌رسد. براي تشخيص بو معمولاً روي پوست بدن و داخل برانشي‌ها و داخل دهان را به دليل وجود اكثر ميكروب‌ها در اين مكان‌ها امتحان مي كنند

منبع:

https://www.beytoote.com/housekeeping/skill/fresh2-fish-detection2.html

چگونگي خريد بخاري براي منزل

۱۹ بازديد

چگونگي خريد بخاري براي منزل

اگرچه سيستم‌هاي حرارت مركزي در ساختمان‌ها مرتب در حال گسترش است ولي استفاده از بخاري‌هاي برقي و گازي هنوز يكي از رايج‌ترين روش‌هاي گرم كردن خانه در كل دنياست.
 
 
در كشور ما به دليل وجود منابع ارزان و قابل دسترس گاز طبيعي، گاز اصلي‌ترين سوخت مصرفي مردم در فصل‌هاي سرد سال است. براي همين هم بخاري‌هاي گازسوز اصلي‌ترين ابزار گرماساز ايراني‌ها هستند.
 
 
استفاده از بخاري‌هاي گازي تبعات منفي هم دارد، از جمله حوادث تلخي كه هر سال در فصل سرما به خاطر رعايت نكردن ايمني وسايل گازسوز اتفاق مي‌افتد اما سال گذشته اين حوادث رشد چشمگيري داشت و در ماه‌هاي پاياني سال، شاهد افزايش بحراني آمار گازگرفتگي در كشور بوديم.
 
براي جلوگيري از اين حوادث ناگوار و همين طور براي استفاده بهتر از انرژي گرمايي و بالطبع گرم‌تر شدن خانه‌هايمان، هنگام خريد بخاري گازي بايد بيشتر به نكات ايمني و استانداردها توجه كنيم.
 
 

● بخاري‌هاي C تا G بخريد!

موقع خريد بخاري بايد به برخي نكات توجه كنيد. يكي از اينها رده انرژي بخاري و بازده خالص توليد گرماي آن است.رده انرژي بخاري با يك برچسب شفاف روي آن مشخص مي‌شود.

 

روي اين برچسب رده انرژي را با حروف انگليسي نشان مي‌دهند كه هرچه به ابتداي الفباي انگليسي نزديك‌تر باشد، بازده خالص بخاري بيشتر و هرچه به حروف آخر الفبا نزديك باشد، بازده خالص آن كمتر است. پس بهتر است بخاري‌هايي با رده انرژي C,D,E,F,G تهيه كنيد.

 

داشتن سيستم ايمني ترموكوپل كه در صورت خاموش شدن بخاري،جريان گاز را به طور اتوماتيك قطع مي‌كند براي تمام توليدكننده‌هاي بخاري گازي اجباري است اما دقت كنيد كه بخاري را حتما از فروشگاه‌هاي معتبر بخريد. از اعتبار مارك بخاري و استاندارد بودن آن اطمينان حاصل كنيد.
 
 

● انواع مختلف بخاري
بخاري‌هاي گازي هم انواع متنوعي دارند كه از جمله آنها بخاري ديواري و بخاري‌هاي زميني هستند. انواع ديواري بخاري‌هاي گازي اغلب نسبت به انواع زميني آنها جاي كمتر مي‌گيرند و گرماي كمتري هم توليد مي‌كنند.

 
 
ضمن اينكه اين بخاري‌ها به ديوار چفت مي‌شوند و با تمام شدن فصل سرما، بازكردن و جابه‌جايي آنها تا زمستان بعدي و نصب دوباره آنها كمي ‌دردسر ايجاد مي‌كند. در حالي كه بخاري معمولي را مي‌توانيد در پايان زمستان به راحتي جمع كنيد تا فضاي اضافي را درخانه اشغال نكند.
 
 
● فرمولي براي خريد بخاري
يكي از فاكتورهاي انتخاب بخاري، در نظر گرفتن متراژ محيط خانه يا فضايي است كه مي‌خواهيد با بخاري گرمش كنيد. براي اينكه بفهميد عددي كه به عنوان ميزان توليد حرارت روي بخاري نصب شده براي منزل شما مناسب است يا نه، مي‌توانيد اين عدد را (كه واحدش كالري است) بر عدد ۲۴ تقسيم كنيد.از طرف ديگر متراژ خانه تان را در عدد سه ضرب كنيد. حاصل ضرب اين دو عدد بايد با حاصل تقسيم اولي برابر يا نزديك به آن باشد.
منبع:

خنك نگه داشتن خانه در هواي گرم

۲۳ بازديد

اگر وسايل خنك‌كننده را تمام وقت روشن بگذاريد و آن را روي خنك‌ترين درجه تنظيم كنيد، باز هم در ساعات بعدازظهر تابيدن نور خورشيد دماي داخل خانه را بالا مي‌برد. استفاده از سيستم‌هاي تهويه مطبوع، اوضاع را بهتر مي‌كند اما هزينه‌هاي نصب و راه‌اندازي و هزينه‌هاي برق مصرفي آن زياد است.

 

روش‌هاي خنك كردن خانه

 به‌علاوه، سيستم‌هاي تهويه هوا از خنك‌كننده‌هاي حاوي تركيبات كلرينه استفاده مي‌كنند كه به نظر مي‌رسد اين تركيبات سبب نازك‌تر شدن لايه ازن شده و در گرم‌تر شدن دماي كره زمين نقش داشته باشند اما راهكارهاي ديگري هم براي خنك نگه‌داشتن خانه وجود دارد، راهكارهاي طبيعي و ساده‌اي كه به كاربردن و اجراي آنها علاوه بر خنك‌كردن و كاهش دماي خانه موجب صرفه‌جويي در مصرف برق هم مي‌شود.

يكي از راه‌هاي جايگزين براي خنك‌كردن خانه و استفاده كمتر از وسايل برقي خنك‌كننده هوا، به كاربردن راه‌هاي طبيعي است. استفاده از راه طبيعي به اين معني كه بدون استفاده از هيچ وسيله برقي يا مكانيكي بتوانيم خانه را خنك نگه داريم.

 

مناسب‌ترين روش براي پيشگيري از جذب حرارت و دفع گرمايي كه به ساختمان مي‌تابد، انعكاس يا بازتاباندن آن است. گرما از چند طريق وارد خانه مي‌شود كه مهم‌ترين و عمده‌ترين آن حرارت ناشي از تابش گرماي خورشيد است كه از پنجره‌ها و سقف وارد خانه مي‌شود. راه ديگر، منابع حرارتي و وسايل گرمايي داخل خانه است؛ وسايلي مانند اجاق گاز و فرهاي برقي.

 

براي كاهش اين نوع حرارت در خانه بهتر است به خصوص در ساعات گرم روز كمتر اجاق گاز را روشن نگه داشت و از غذاهاي حاضري كه نياز به پخت‌و‌پز ندارند، استفاده كرد. ترك‌ها، درزها و سوراخ‌هاي ديوار يكي ديگر از راه‌هاي ورود گرما به خانه است كه براي پيشگيري از اتلاف انرژي بايد آنها را پوشاند.

● رنگ ساختمان و بازتاب گرما
ساختمان‌هايي كه پوشش بيروني آنها تيره است، حدود ۷۰ تا ۹۰ درصد انرژي خورشيدي تابيده شده به سطح‌شان را جذب مي‌كنند. مقداري از انرژي هم از طريق همرفت و جابه‌جايي منتقل مي‌شود. در مقابل، ساختمان‌هايي با سطوح رنگ روشن حرارت را انعكاس داده و گرما را دفع مي‌كنند.

 

● آفتاب و پشت بام
حدود يك سوم از گرماي ناخواسته از طريق پشت بام وارد خانه مي‌شود. بازتاباندن و انعكاس دادن نور تابيده شده به پشت بام هم كار آساني نيست. بيشتر آسفالت‌ها و پوشش‌هاي پشت بام رنگ تيره دارند. حتي پوشش‌هاي سفيد رنگ فايبرگلاس هم ۷۰ درصد پرتوهاي تابيده شده خورشيد را جذب مي‌كند.

 

 

براي انعكاس نور تابيده شده به پشت بام مي‌توان از پوشش‌هايي كه براي سقف خانه‌هاي پيش ساخته استفاده مي‌شود، كف‌پوش‌هاي ساخته شده از لاتكس سفيد يا ورقه‌هاي فلزي استفاده كرد. آسفالت‌هايي حاوي فايبرگلاس و آلومينيوم هم وجود دارد كه البته به دليل كدر و تيره‌رنگ بودن، پرتو‌ها را كمتر انعكاس مي‌دهند.

 

راه ديگر براي بازتاباندن گرماي خورشيد، نصب پرده‌هاي آفتاب‌گير در كنار پشت بام است كه تا ۲۵ درصد گرماي وارد شده از طريق سقف خانه را كاهش مي‌دهد.

 

● پنجره‌ها
۴۰ درصد از گرماي ناخواسته از طريق پنجره‌ها وارد خانه مي‌شود. استفاده از پوشش‌هاي بازتاب دهنده نور يكي از راه‌هاي دفع اين گرماست. استفاده از اين نوع پوشش روي پنجره علاوه بر خنك نگه‌داشتن خانه، از تابش مستقيم نور خورشيد به وسايل خانه و كم‌رنگ شدن مبلمان، پرده‌ها و فرش هم جلوگيري مي‌كند.

 

انواع متعددي از اين پوشش‌ها با درجات گوناگوني از تيرگي وجود دارد كه با توجه به نوع آب و هواي منطقه بايد نوع مناسب را انتخاب كرد. اگر از پوشش‌هاي ثابت استفاده مي‌كنيد، بهتر است پنجره‌هاي جنوبي را با اين پوشش نپوشانيد تا در زمستان بتوانيد از گرماي نور خورشيد استفاده كنيد.

 

● عايق‌كاري
عايق‌كاري يا ايزولاسيون روش مناسبي براي جلوگيري از انتقال گرما به داخل خانه است. عايق كاري، خانه را از گرماي تابستان و سرماي زمستان محافظت مي‌كند. بهترين محل براي عايق‌كاري، پشت‌بام و سقف و راهروي طبقه بالاي خانه است، چون اين محل‌ها مهم‌ترين منبع جذب گرما هستند.

 

● گياهان، عايق‌هاي طبيعي
گياه يك عايق طبيعي است كه علاوه بر كم كردن ميزان تابش نور خورشيد، به‌طور طبيعي هوا را تصفيه مي‌كند و منظره بسيار زيبايي ايجاد مي‌كند. معمولا از گياهان خودرو و محلي كه نياز به رسيدگي و توجه كمتري دارند براي اين كاراستفاده مي‌شود.

 

گياهان علاوه بر جلوگيري از تابش نور خورشيد، مقداري خنكي مطبوع هم ايجاد مي‌كنند و مي‌توانند دماي اطراف‌شان را تا پنج درجه سانتي‌گراد كاهش دهند.

 

● سايبان ‌براي پنجره‌ها
سايبان‌ها با جذب يا بازتاب نور خورشيد از ورود آن به خانه به ميزان قابل توجهي جلوگيري مي‌كنند. نصب سايبان در هر دو سطح خارجي و داخلي پنجره مفيد است اما سايبان‌هاي خارجي به دليل اينكه گرما را پيش از برخورد با پنجره دفع مي‌كنند، مناسب‌تر و موثرتر هستند.

 

هنگام نصب سايبان بايد با توجه به شرايط آب و هوايي و تعداد دفعات باز كردن پنجره نوع مناسب را انتخاب كرد. نصب سايبان مناسب، دماي داخل خانه را تا ۱۱ درجه سانتي گراد كاهش مي‌دهد و جذب گرما را در پنجره‌هاي جنوبي تا ۶۵ درصد و در پنجره‌هاي شرقي تا ۷۷ درصد كاهش مي‌دهد.

 

سايبان‌هاي براق و رنگ روشن بيشتر گرما را دفع مي‌كنند. بهتر است سايبان با پنجره زاويه ۴۵ درجه داشته و طول آن نيمي ‌از ارتفاع آن را بپوشاند.

منبع:

https://www.talab.org/housekeeping/life-skills/خنك-نگه-داشتن-خانه-در-هواي-گرم.html