چگونه شرايط سخت را تحمل كنيم؟

۹ بازديد

زندگي مدرن با تغيير و تحولات سريع، پيچيده و گاه مهار نشدني، نياز انسان به مهارت هاي انعطاف پذيري و مديريت شرايط را دو چندان كرده است. يكي از اين مهارت ها، تاب آوري است.

چگونه شرايط سخت را تحمل كنيم؟



تاب آوري چيست؟
واژه تاب‌آوري را مي‌توان توانايي بيرون آمدن از شرايط سخت يا تعديل آن، تعريف كرد. در واقع تاب‌آوري ظرفيت افراد براي سالم ماندن ، مقاومت و تحمل شرايط سخت و پر خطر است كه فرد نه تنها بر آن شرايط دشوار فايق مي آيد بلكه طي آن و با وجود آن، قوي تر نيز مي‌شود. تاب‌آوري درباره كساني به كار مي رود كه در معرض خطر قرار مي گيرند ولي دچار اختلال نمي‌شوند از اين رو شايد بتوان نتيجه‌گرفت كه مواجه شدن با خطر، شرط لازم براي كسب تاب آوري است اما شرط كافي نيست. عوامل تاب‌آور باعث مي‌شود فرد در شرايط دشوار و با وجود عوامل خطرزا، ظرفيت‌هاي خود را در دست يابي به موفقيت و رشد كشف كند و از اين چالش و آزمون به عنوان فرصتي براي توانمند كردن خود بهره جويد.

ويژگي هاي تاب آوري
تاب‌آوري پنج ويژگي مهم دارد: 1- تاب‌آوري روندي پويا و ديناميك است نه يك وضعيت ثابت. 2- تاب‌آوري، موقعيتي است يعني رفتاري سازگارانه در يك موقعيت ممكن است در موقعيت ديگر ناسازگار باشد. 3- تاب‌آوري محصول تعامل ويژگي‌هاي شخصيتي و ذاتي با فاكتورهاي محيطي است. 4- تاب‌آوري در موقعيت هايي كه چندين خطر وجود دارد، پيچيده تر است. 5- تاب‌آوري مي‌تواند آموختني باشد.

عوامل حمايتي تاب‌آوري
عوامل حمايتي كه به تاب‌آوري منجر مي‌شود، عبارت است از: الف) عوامل كودكي مانند خلق و خوي مثبت و توان اجتماعي. ب) عوامل خانوادگي شامل والدين حمايت كننده و تعيين قواعد به صورت همسان. ج) عوامل اجتماعي، مانند روابط مثبت با افراد بزرگ سال مهم، كدوم ارز ديجيتال رو بخريم تا بيش از 500درصد سود كنيم؟ سريع ثبت نام كنيد
سايت ساختن رو رايگان امتحان كن - واقعاً راحته


ويژگي‌هاي افراد تاب‌آور
1 - احساس اعتماد به نفس و كارآمدي كه اجازه مي‌دهد با موفقيت چالش‌هاي زندگي را پشت سر بگذارند.
2- موضع گيري فعال در برابر يك مشكل يا مانع.
3- توانايي نگاه به مشكل به عنوان مسئله اي كه مي‌توانند آن را كند و كاو كنند، تغيير دهند، تحمل كنند يا دوباره به طريق ديگر حل كنند.
4- داشتن صفاتي از قبيل سرسختي، مقابله و خلق و خوي و احساسات مثبت.

روش هاي ايجاد تاب آوري در خود
روابط خود را گسترش دهيد: روابط خود را با اعضاي خانواده، فاميل، دوستان يا سايرين گسترش دهيد و مستحكم كنيد. دريافت كمك و حمايت از كساني كه به فرد علاقه مندند و به سخنان شان گوش مي‌دهند، تاب‌آوري را تقويت مي‌كند.

به سوي هدف‌هاي خود حركت كنيد: به جاي تمركز بر تكاليفي كه به نظر غيرقابل دسترسي هستند به سمت اهداف واقعي حركت كنيد. از خود بپرسيد «امروز چه كاري مي‌توانم انجام دهم كه به حركت من در مسيري كه مي خواهم طي كنم، كمك مي كند».
 پيشنهاد ويژهتست روانشناسي,آزمون شخصيت شناسي,تست معتبر شخصيت شناسيشركت در آزمون معتبر روانشناسي پيشرفته نئوكلاه,كلاه نقاب دار,عينكباعينك آفتابي خاص به استقبال تابستان بروخدمات حقوقي و ثبت ,وكالتدرخواست مجرب ترين وكلا طلاق توافقي
به فرصت‌ها به عنوان موقعيتي براي يافتن خود نگاه كنيد: بسياري از افراد در حالي كه رويدادهاي ناگوار و شرايط سخت را تجربه كرده اند، گزارش هايي از داشتن احساس خودارزشمندي فزاينده و معنويت رشد يافته را بيان كرده اند.

چشم انداز اميدوارانه را براي خود حفظ كنيد: چشم اندازي خوش بينانه شما را قادر مي‌سازد انتظار وقايع خوب را در زندگي داشته باشيد و به جاي نگراني از آن چه از آن مي ترسيد، سعي كنيد آن چه را كه دوست داريد و مي‌خواهيد، تصور كنيد. اعتقاد به آينده بهتر، احساس اميد و هدفمندي و باور به اين كه مي‌توانيد زندگي و آينده خود را كنترل كنيد، تاب آوري شما را به نحو شگفت انگيزي ارتقا مي دهد.

تغيير را به عنوان بخش جدايي ناپذيري از زندگي بپذيريد: پذيرفتن رويدادهايي كه نمي‌توان آن‌ ها را تغيير داد، به شما كمك مي كند تا بر رويدادهايي كه قابل تغييرهستند، تمركز كنيد.

خود را به عنوان فردي ارزشمند و قابل احترام و توانمند بشناسيد: بي قيد و شرط دوست داشتن و سعي در شناخت نقاط مثبت خود و پرورش دادن آن‌ها و از طرف ديگر شناخت نقاط ضعف خود و كتمان نكردن آن‌ها دو فايده براي شما دارد. اول اين كه مي توانيد با شناخت درست نقاط ضعف خود و با واقع بيني، آن ها را برطرف كنيد. دوم اين كه اگر اين ضعف ها قابل برطرف كردن نيستند، با پذيرش و كنار آمدن با آن ها اعتماد به نفس، خود ارزشمندي و در نهايت سلامت روان خود را افزايش دهيد.

احساس كفايت اجتماعي را در خود پرورش دهيد: مهارت‌ها و راهبردهاي اجتماعي شامل مهارت‌هاي گفت و گو، جرئت‌مندي و شنيدن صداي ديگران و احترام گذاشتن به احساسات و عقايد ديگران را در خود پرورش دهيدو با ديگران همدل شويد. برقراري رابطه توام با احترام متقابل و با ديگران موجب به هم پيوستگي اجتماعي يعني احساس تعلق به افراد، گروه‌ها و نهادهاي اجتماعي مي شود و تاب آوري شما را در برابر دشواري ها افزايش مي دهد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.